УКР РУС  


 Головна > Публікації > Моніторинг ЗМІ  
Опитування



Наш банер

 Подивитися варіанти
 банерів і отримати код

Електронна пошта редакцiї: info@orthodoxy.org.ua



Зараз на сайті 31 відвідувачів

Теги
вибори забобони церковна журналістика церква і суспільство Доброчинність монастирі та храми України Приїзд Патріарха Кирила в Україну УГКЦ Президент Віктор Ющенко милосердя Мазепа Голодомор Церква і влада молодь Митрополит Володимир (Сабодан) церква та політика шляхи єднання УПЦ КП Києво-Печерська Лавра іконопис 1020-річчя Хрещення Русі розкол в Україні педагогіка Ющенко Католицька Церква автокефалія Вселенський Патріархат Церква і політика Патріарх Алексій II конфлікти Священний Синод УПЦ комуністи та Церква українська християнська культура Археологія та реставрація постать у Церкві секти діаспора Церква і медицина краєзнавство Предстоятелі Помісних Церков






Рейтинг@Mail.ru






«Свобода слова» (Буковина): Святі лики у сучасному прочитанні



«Свобода слова» (Буковина), №17 за 8 травня 2008 року

У Художньому музеї експонується виставка сучасної ікони. Привезли її до Чернівців зі Львова Наталка Сацик, Олена Смага, Мар'яна Кавінська. Вони представляють стипендійний фонд "Symbolum Sacrum".

Наталка Сацик та Олена Смага - художниці, випускниці кафедри сакрального мистецтва Львівської національної академії мистецтв. Обидві мають ступінь магістра мистецтв. Молоді малярки добре обізнані з візантійською школою іконографії, також з теологічними постулатами. "Ми хотіли показати абсолютну самодостатність Біблії, - сказала Наталка Сацик. Недарма ж саме Біблія надихала художників і поетів на створення безсмертних шедеврів, навіть учені за допомогою Біблії здійснювали геніальні відкриття в науці. Наразі багато цитують цю Книгу Книг, проте, на жаль, далеко не кожен замислюється над її досконало мудрими рядками. Цією виставкою ми пропонуємо замислитися над Божественними символами, відчути їх серцем так, аби відізвалася душа".

- У чому основна ідея Біблії? - питання, до Олени Смаги.

- Пророк Мойсей дав людям 10 заповідей. Ісус Христос виокремив єдину: вона є синтезом всіх заповідей, альфою і омегою вселенського буття - Любов. Ісус промовив: "Оце Моя заповідь, - щоб любили один одного ви, як Я вас полюбив". Неможливо сказати простіше і мудріше. Бог любить нас, людей, і всім нам вільно наслідувати Його великому прикладові.

Мар'яна Кавінська, культуролог, кураторка стипендійного фонду "Symbolum Sacrum", яка, власне, і представляє сучасні ікони.

Передовсім, готували страсну виставку перед Великоднем. Торік таку ж експозицію ми представляли у церкві Святої Богородиці у Львові на Вербну неділю. Нині - у Чернівецькому художньому музеї на Благовіщення. Для нас це символічно. Адже то два різних Христових обличчя. Радісне і любовне, наче квітка, яку приніс Діві Марії Ангел, аби сповістити їй про народження Ісуса. Виставка Любові і Радості. Барви: з одного боку яскраво-червоний, що символізує Любов, з іншого боку - синьо-сірий спокій, - пояснила пані Мар'яна.

- Ваші ікони дещо відрізняються від традиційних, до яких всі звикли. Як сприйняли їх парафіяни?

- Спочатку літні люди, що прийшли до церкви, були нібито спантеличені: себто справжня ікона, бо є золоте тло, образ, символи... і все ж щось інакше - завеликі очі, вуха, інколи дивні барви. Потім вони побачили молодих людей, які писали ті лики, послухали Наталчину оповідь про ікону Христа, як вона бачить події від в'їзду Христа до Єрусалима до Його Вознесіння у вигляді символічних сходинок. Божими сходинками кожна людина може піднятися до Царства Небесного.

Слухали то священики, старенькі бабці, молоді, що прийшли до церкви, аби взяти шлюб. Уважно вдивлялися в образи і ми бачили те, що люди ці наразі переживають, для них то є потрясіння і вони сприймають наші ікони як внутрішню молитву. Так звана традиційна ікона зазвичай написана у стриманій манері, відсторонена і недосяжна. Сьогодні люди потребують особистісного досвіду. Коли старенькі бабці чують від молодої дівчини, як вона переживає сходи до Бога, тоді в їхніх душах все ніби перевертається, ВІРА, НАДІЯ, ЛЮБОВ отримують могутній імпульс, наповнюються новим сенсом...

- Як би ви дефініціювали виставку?

- Вона про Ісуса Христа Сина Божого і про Ісуса з Назарета Царя Іудейського, про Бога, якого ми могли пізнавати як реальну людину в житті; який святкував і працював, їв і пив, страждав та любив, дружив та перевертав столи... БОГ, який так дуже нас полюбив, що бажав жити в образі свого Сина Ісуса Христа поміж нас. Прийшов до нас, щоб віддати всю любов. Ісус Христос Цар Іудейський - саме це, за свідченням євангеліста Івана, вказали як причину ганебної, принизливої страти Спасителя. Розіп'ятий на хресті у терновому вінці, Він воскрес на третій день. INRI (Ісус Назарей Цар Іудейський) є символом земного існування Бога. Чи міг би Він стати ближчим, доступнішим, відкритішим для нас, людей, аніж ставши людиною - одним серед нас.

- Про що говорять ікони-символи?

- На іконах Олени певною провокацією є надто великі очі. Для мене то є відродження традиції, і ні в якому разі не перебудування. Якщо згадати романське мистецтво, чи мистецтво ХІІ сторіччя чи мистецтво Сходу (фрески Каппадокії), людей зображували з величезними очима, як символ духовності, відкритості до Бога, вдивляння у світ. Свідомо чи підсвідомо малярка відроджує стародавню традицію написання ікони. Канони Бога і Божественного, як і сама сутність Його вона не може бути змінною, відтак і ікона не може стати іншою. Можемо акцентувати, скажімо, на очах, вухах. То не значить, що люди такі мають. Проте це прадавні символи: очі, аби бачити Бога, вуха, аби чути Його мудрість.

   











УВАГА! Публікації розділу "Моніторинг ЗМІ" не обов'язково збігаються з точкою зору редакції сайту "Православіє в Україні", а є відбиттям суспільних подій і думок з метою поліпшення взаєморозуміння та зв'язків між Церквою й суспільством. Статті подаються в редакції першоджерела.