УКР РУС  


 Головна > Публікації > Моніторинг ЗМІ  
Опитування



Наш банер

 Подивитися варіанти
 банерів і отримати код

Електронна пошта редакцiї: info@orthodoxy.org.ua



Зараз на сайті 82 відвідувачів

Теги
1020-річчя Хрещення Русі Президент Віктор Ющенко шляхи єднання Католицька Церква Митрополит Володимир (Сабодан) милосердя постать у Церкві педагогіка Доброчинність забобони Ющенко Церква і медицина молодь Археологія та реставрація церква та політика автокефалія вибори Священний Синод УПЦ церква і суспільство Церква і влада УПЦ КП Предстоятелі Помісних Церков Приїзд Патріарха Кирила в Україну українська християнська культура УГКЦ іконопис конфлікти монастирі та храми України Церква і політика Києво-Печерська Лавра діаспора Голодомор Патріарх Алексій II розкол в Україні Вселенський Патріархат церковна журналістика комуністи та Церква Мазепа секти краєзнавство






Рейтинг@Mail.ru






«Украина-Центр» (Кировоград): Памфіл Юркевич. Один з найвидатніших мислителів Російської імперії народився на Черкащині



«Украина-Центр» (Кировоград), Слава Ставна, Петро Жук, 21.06.2009

 

У радянських вишах викладачі філософії при нагоді і без нагоди згадували прізвище Памфіла Юркевича як "одного з апологетів найбільш реакційного крила релігійно-ідеалістичної філософії", якого нещадно засуджували Микола Чернишевський і Володимир Ульянов (Ленін)...

Майбутній "апологет", а зі слів російських мислителів Володимира Соловйова і Василя Ключевського – один із найвидатніших філософів Російської імперії – народився 28 лютого 1826 року в селі Ліплява, тепер Канівського району. Як і багато інших видатних українців, серед яких Іван Нечуй-Левицький, Кирило Стеценко, Микола Леонтович, Юркевич народився у родині священика.

Після закінчення духовного училища при Богуславському монастирі його як одного із найкращих учнів у 1847 році направляють до Київської духовної академії. Самотужки вивчивши німецьку мову, він в оригіналі читав Канта, Гегеля, Шеллінга, досконало опанував праці грецьких філософів. Тож і не випадково, що після закінчення навчання в 1851 році Юркевич був залишений в академії, почав викладати філософію. Як пригадував Нечуй-Левицький, "уся система будь-якого філософа випливала з його уст, ніби з голови самого філософа, така вона була чиста, ясна, суцільна, не штукована з уривків".

У центрі філософського вчення Памфіла Юркевича стояло "серце" – вмістилище людських почуттів. "Серце, – писав він у своїй праці "Докази буття Божого", – є осердя душевного і духовного життя людини. Так – у серці зачинається й зароджується рішучість людини на ті чи інші вчинки, у ньому виникають різноманітні наміри й бажання, воно є вмістилище волі і жадань".

Юркевича ще за життя вважали одним із найзначніших представників Київської філософсько-богословської школи. Тому й не дивно, що після відкриття в Московському університеті кафедри філософії Памфіла Даниловича запросили її очолити. Цю посаду Юркевич обіймав з 1861 року до кінця свого життя. А 1869 року його було призначено також виконувачем обов’язків декана історико-філологічного факультету того ж університету.

Памфіл Юркевич був із тих мислителів, які велику увагу приділяли духовному, містичному началу в пізнанні. З цих позицій він критикував Чернишевського та інших схильних до матеріалізму філософів. У відповідь "прогресивна російська преса" влаштувала Юркевичу справжнє цькування... До цього додався ще один удар – несподівано померла кохана дружина.

Юркевич приїздить в рідні місця, знаходить батьківські могили, але не знаходить спокою. Змучений життєвими незгодами, несприйняттям колег по роботі, 16 жовтня 1874 року він переступає за поріг вічності. А згодом приходить і забуття його імені серед українських і російських наукових кіл – більше, ніж на сто років...

 

   











УВАГА! Публікації розділу "Моніторинг ЗМІ" не обов'язково збігаються з точкою зору редакції сайту "Православіє в Україні", а є відбиттям суспільних подій і думок з метою поліпшення взаєморозуміння та зв'язків між Церквою й суспільством. Статті подаються в редакції першоджерела.