УКР РУС  


 Головна > Публікації > Краса Православ’я  
Опитування



Наш банер

 Подивитися варіанти
 банерів і отримати код

Електронна пошта редакцiї: info@orthodoxy.org.ua



Зараз на сайті 57 відвідувачів

Теги
1020-річчя Хрещення Русі шляхи єднання українська християнська культура Доброчинність Церква і політика Церква і влада церква і суспільство постать у Церкві іконопис комуністи та Церква Предстоятелі Помісних Церков УГКЦ педагогіка Католицька Церква Президент Віктор Ющенко молодь Голодомор церковна журналістика Києво-Печерська Лавра забобони краєзнавство конфлікти Патріарх Алексій II вибори Церква і медицина Священний Синод УПЦ Ющенко Мазепа милосердя автокефалія Приїзд Патріарха Кирила в Україну УПЦ КП Митрополит Володимир (Сабодан) церква та політика секти Археологія та реставрація Вселенський Патріархат діаспора розкол в Україні монастирі та храми України






Рейтинг@Mail.ru






Галілеянин

Ісус і апостол Павел

Ісус і апостол Павел

...У небі згасали зірки. Відступала ніч. Раптом у сутінках з берега пролунало: "Діти!.."

Ця країна ніколи не засинає під сніговим покровом. Її гори й долини завжди зелені. Протягом усього року вона цвіте й плодоносить. Споглядаючи цю красу, іноді так і хочеться уявити, ніби бурхлива історія людства - лише сон, від якого щойно прокинувся. Але не виходить. Серед райських рослин тут і там проглядають уламки того, що створив людський геній і зруйнував людський гріх...

Не люди першими скоїли зло. Спочатку зрадив Творця один із ангелів. Відкинувши уподібнення Богові через любов, він прагнув стати рівним Богові шляхом погорди і самоствердження. На цю ж дорогу диявол виманив і людей. Коли вони зрозуміли помилку, уже було пізно: гріх зробив людське тіло смертним, а душу - напівсліпою і немічною. Відродити людину можна було тільки по благодаттю Божою, за умови, що людина зречеться гріха. Але лукавий, діючи через неміч людей, утримував їх у гріхах. Для спасіння людей залишався єдиний шлях...

«Був посланий від Бога ангел Гавриїл у Галілейське місто, яке називається Назарет».
Євангеліє від Луки

НАЗАРЕТ

Ми в Галілеї, на півночі Палестини. Розгортаємо Євангеліє від Луки: "Посланий був від Бога ангел Гавриїл у місто Галілейське, яке називається Назарет, до Діви, зарученої з мужем на ім`я Йосип... ім`я ж Діви - Марія" /Лк 1:26-27/. Далі євангеліст розповідає, що архангел Гавриїл передрік Пречистій Діві Марії народження у Неї від Духа Святого Сина Божого Ісуса. Обставини цієї розмови описано у так званому "Первоєвангелії Іакова". Воно не включене до канонічних книг Святого Письма, але містить перекази, частину яких вважають достовірними. Із "Первоєвангелія Іакова" відомо, що Пречиста Діва Марія виховувалася при Єрусалимському Храмі, дала Богові обітницю зберігати дівоцтво і була видана за праведного вдівця Йосипа, який хоча й називався Її чоловіком, але насправді доводився тільки опікуном. Згідно з тим ж "Первоєвангелієм Іакова", уперше архангел Гавриїл заговорив до Пречистої Діви Марії біля джерела, куди Вона прийшла по воду. Те джерело, як свідчать історики, було єдиним у Назареті. Зараз над ним стоїть православний храм на честь архангела Гавриїла, збудований наприкінці вісімнадцятого століття на місці давнішої церкви.

З Біблії ми знаємо, що у Назареті було покладено початок нашого спасіння. Саме з цим містом пов'язаний перший момент Пришестя Спасителя, Сина Божого. І нині ми дякуємо Пресвятій Богородиці за те, що через Неї отримали шлях до нашого спасіння.

Пречиста стояла біля води, коли почула голос: "Радуйся, Благодатна! Господь із Тобою!" /Лк 1:28/ Вона озирнулася, але нікого не побачила і швидко пішла додому розмірковуючи над дивними словами, що їх почула. Її оселя була на відстані п'ятнадцяти хвилин ходу. Сьогодні над домом Пречистої височіє католицька базиліка Благовіщення. У вівтарі храму можна побачити древню кам'яну стіну, в якій влаштовано вхід до печери. Палестина є краєм скелястих гір, і тому подібні житла робили для себе більшість місцевих жителів.

Ангел сповістив Марію, що Вона стане Матір'ю Втіленого Бога. Це відрізняє християнство від багатьох інших систем філософії та моралі. Це - Таїнство, бо Діва Марія була звичайною людиною, як і ми, але стала Обраним вмістилищем Святого Духа...

Коли Пречиста Діва Марія повернулася додому від джерела, Вона побачила перед собою архангела Гавриїла, який сказав: "Не бійся, Маріє! Бо Ти знайшла благодать у Бога!" /Лк 1:30/ І передрік Різдво Ісуса. ...Воно відбудеться далеко за межами Галілеї, у Вифлеємі, куди Іосиф із Марією підуть, щоб взяти участь у переписі населення Палестини. Але дитячі роки Ісуса пройдуть у Назареті.

Зруйноване місто Капернаум

Зруйноване місто Капернаум

РІЧКА ЙОРДАН 

За східну межу Галілеї править річка Йордан. Триста років тому тут побував мандрівник з України Василь Григорович-Барський, він писав: «Йордан має стрімку течію, мені ніколи не траплялося бачити таку швидкоплинну річку: людина, як зайде в неї по пояс, ледве може встояти і мусить триматися за дерево або за щось інше. Річка не надто широка і глибока... Вода її така смачна і цілюща, що п'єш і не можеш напитися. Жителі Єрусалима розповідають, що серед літа річка міліє і люди переходять її убрід з одного берега на інший. З обох боків Йордану земля волога, і тут росте багато дерев і тростини. Дерева різні, у наших краях таких немає і вони не схожі на наші дерева, тільки одна верба схожа».

Колись Йордан зі сходу на захід перейшли іудеї, або, за іншою назвою,  ізраїльтяни. Тоді на усій землі тільки вони зберігали віру в Єдиного Бога-Творця. Керуючи іудеями через пророка Мойсея, Бог вивів їх з язичницького Єгипту, де вони перебували у рабстві. Бог дав іудеям Закон, який оголошував їх охоронцями віри і вимагав моралі, гідної цього покликання. Коли іудеї порушували Закон, то Господь попускав їм скорботи. Ось чому шлях іудеїв до Палестини був сорокарічною мандрівкою у пустелях. А через багато століть Палестиною заволоділи римляни. Сподівання на краще життя іудеї стали пов'язували з Приходом Месії, про що говорив Мойсей та інші пророки...

У п'ятнадцятий рік правління римського імператора Тиверія на берегах Йордану з`явився новий пророк. Він називав себе Іоанном і закликав іудеїв до каяття. Говорив, що Месія прийшов, але упізнають Його лише чисті серцем. До Іоанна невпинним потоком йшли люди. Вони сповідували свої гріхи, а Іоанн наказував їм омитися в Йордані на знак очищення. Це дійство  називають хрещенням, тобто зануренням. І означає воно оновлення, зречення колишнього гріховного життя.

Одного дня до Іоанна прийшов Ісус, і виявив бажання хреститися. Іоанн відчув, що перед ним стоїть Людина, Яка не потребує каяття. Але Ісус сказав: "Так нам належить виконати всяку правду" /Мф 3:15/. Він мав показати людям, що голос Іоанна є голосом Божим. Коли Ісус зайшов у воду, пророк побачив у небі над Ним Духа Святого у вигляді Голуба і зрозумів: Ісус і є Месія! Про що й сповістив народу...

Вважають, що Хрещення Ісуса відбулося у нижній течії Йордану. Зараз там проходить кордон держави Ізраїль. Тільки раз на рік туди допускають паломників. А місце, де паломники у будь-який час можуть входити до священних вод Йордану, знаходиться в Галілеї - земній батьківщині Ісуса...

КАНА ГАЛІЛЕЙСЬКА

Галілея була родючішою, ніж інші палестинські землі. Іудейський історик Іосиф Флавій писав, що вона "має вигляд суцільного саду". Галілея приваблювала мешканців сусідніх країн, язичників, і деякі з них селилися тут. Місцеві іудеї спілкувалися з ними здебільшого спокійно. Через це інші ізраїльтяни вважали своїх галілейських братів напівязичниками і ставилися до них зверхньо. Галілеяни ж мали прості серця і не гордували. Можливо, саме тому більшість подій, пов'язаних зі служінням Ісуса, відбулося у Галілеї. Повертаючись сюди після Хрещення і сорокаденного перебування у пустелі, Ісус почав збирати навколо Себе учнів. Майже усі вони були галілеяни.

«Було весілля в Кані Галілейській, і Мати Ісусова була там. Був також запрошений на весілля Ісус з учнями Його».
Євангеліє від Іоанна

Невдовзі Ісус разом із Матір'ю та учнями був запрошений на весілля до Симона Каноніта у Кану Галілейську. Нині це місто Кфар-Кана за вісім кілометрів від Назарета. Під час свята у господарів, людей, певно, незаможних, закінчилося вино. Ісус велів наповнити водоноси, призначені для умивання, водою. Вона одразу стала добрим вином, кращим від того, яким пригощали. Євангеліст Іоанн Богослов підсумовує: "Так поклав Ісус початок чудесам у Кані Галілейській і явив славу Свою; і увірували в Нього учні Його" /Ін 2:11/.

Нині православні мешканці Галілеї вінчаються в Кані - місті, де Син Божий вшанував шлюб Своєю присутністю. Наприкінці дев'ятнадцятого століття тут збудували храм святого великомученика Георгія Побідоносця, у якому встановили два кам`яних водоноси. Вони нагадують ті, що їх благословив Ісус; в одному під час молебнів освячується вода, в іншому хрестять дітей.

«І прийшов у Капернаум, місто галілейське, і навчав їх».
Євангеліє від Луки

КАПЕРНАУМ

Коли людина простого походження несподівано виявляє надзвичайні здібності, то нерідко відчуває недовіру тих, серед кого зростала. Їй заздрять і не бажають визнати, що вона у чомусь вища. Так сталося і з Ісусом у Назареті. Тільки Марія вірила у Свого Сина. Інші, навіть названі брати, не визнавали в Ньому Месію. "Ніякого пророка не приймають на батьківщині  своїй" /Лк 4:24/ - сказав Ісус і перейшов жити у Капернаум, багате місто на березі Галілейського озера. З Капернаума Ісус вирушив у подорож  Палестиною. І всюди проповідував, зцілював хворих, повертав до життя мертвих. Ісус робив і говорив те, чого ще не бачили і не чули. Тоді, коли досвід кривавої земної історії переконав багатьох людей у марноті їх гордині, Син Божий закликав змінити життя. Віднині єдиним мірилом усіх думок, слів і справ людських мала бути тільки Любов. Щира Любов до Бога і ближнього, навіть якщо цей ближній ворогує з тобою. Заради цієї Любові слід бути готовими до страждань і смерті. Але з Любов`ю вони не страшні, бо з тим, хто любить, буде Сам Бог. Син Божий прийшов явити приклад такої Любові, прийняти смерть, подолати її Своїм Воскресінням і дарувати усім, хто прагне до Бога, вічне життя. Слово Ісуса було не таким, як у релігійних вождів тогочасної Палестини. Вони намагались виконувати Закон не з любові до Бога, а для того, щоб Месія, Якого хотіли бачити визволителем від римлян, прийшов швидше. І дедалі більше втрачали духовний зміст Закону... Прості люди серцем відчували у словах Ісуса живу Істину і ходили за Ним натовпами. А книжники і фарисеї засуджували Його. Бути впевненими у своїй праведності для них було приємніше, ніж дивитися Правді у вічі.

Багато чудес створив Ісус і в Капернаумі. Капернаум, мабуть, не приніс бажаного плоду віри і каяття, бо одного разу Ісус сказав: "І ти, Капернауме, що піднісся до неба, до пекла зійдеш" /Лк 10:15/. Цей вирок закономірний: адже там, де свідомо закривають очі на Істину, гріх убиває життя.

У сьомому столітті під час війни Капернаум було зруйновано. Місце, де він стояв, забули і віднайшли тільки у дев'ятнадцятому столітті. Почалися розкопки. Було виявлено залишки восьмикУтної християнської церкви, котра у середньовічній паломницькій літературі згадується як храм на місці юудинку апостола Петра - одного з перших учнів Ісусових. Поблизу - руїни  іудейської синагоги, зведеної у четвертому столітті. Біле каміння для неї привозили здалеку, бо Капернаум будували з місцевого чорного базальту. Колись руїни перебували у гіршому стані. Їх нинішній вигляд - результат часткової реконструкції. Під підлогою споруди є сліди більш ранньої синагоги, можливо, згадуваної євангелістами як одне з місць, де Ісус проповідував і зцілював хворих. Неподалік колишнього помешкання святого Петра і руїн синагоги стоїть православна обитель на честь Дванадцяти апостолів, найближчих учнів Ісуса. Монастирський храм побудовано на місці дому, де було зцілено розслабленого. Церквою та великим господарством обителі опікується лише один чернець, який каже, що в усіх трудах йому допомагають апостоли.

Капернаум имел большой порт. Через него осуществлялась торговля продуктами, которые привозили на судах из всех населённых пунктов, расположенных вокруг Галилейского озера. Это озеро лежит на двести двенадцать метров ниже уровня Средиземного моря. Такое отличие Галилейского озера от других озёр служит причиной образования очень сильного ветра. Днём здесь, в тропическом климате, сорок градусов жары в тени. После обеда со стороны Средиземного моря веет более прохладный ветер. И он поднимает на Галилейском озере штормы, которые  до сих пор считаются опасными.

«І вийшов Ісус знову до моря, і весь народ пішов до Нього, і учив їх».
Євангеліє від Іоанна

МОРЕ ГАЛІЛЕЙСЬКЕ

Галілейське озеро, яке ще називають морем, розташоване на південному сході Галілеї. Через озеро протікає річка Йордан, що впадає в нього на північному березі, а виходить на південному. Озеро завширшки, зі сходу на захід, близько тринадцяти кілометрів, а завдовжки, з півдня на північ, близько двадцяти. Формою воно нагадує лютню, на якій грав іудейський цар і пророк Давид, співаючи свої псалми. Іудеї на позначення лютні вживали слово "кінерет". Так назвали і озеро. У Євангеліях згадуються три інших його назви: Галілейське, Генісаретське, Тиверіадське. Рибна ловля на Галілейському морі годувала мешканців селищ і міст, розташованих на берегах. На Галілейському морі Ісус покликав за Собою Андрія, Петра, Іоанна та Іакова, які стали Його учнями. Він сказав їм: "Закиньте сіті!" /Лк 5:4/ Петро відповів: "Учителю, ми трудилися всю ніч і нічого не впіймали, але за словом Твоїм закину сіть!" /Лк 5:5/ Улов був таким, що човни Петра і його друзів ледве не потонули. А Ісус мовив: "Ідіть за Мною, і Я зроблю вас ловцями людей" /Мф 4:19/. Проповідуючи у Галілеї, Ісус неодноразово перепливав море разом зі Своїми учнями. Іноді Він проповідував, трохи відпливши у човні від берега, де збиралося безліч людей. Одного разу, коли на морі піднялася буря, учні розбудили Ісуса, Який, втомлений, заснув: "Господи, рятуй нас, гинемо!" /Мф 8:25/ Він підвівся і наказав вітру: "Припинися!" /Мк 4:39/ І настала тиша. Іншого разу Ісус велів учням пливти до другого берега, а Сам залишився, і вже вночі підійшов до них по воді. Петро попросив: "Господи! Якщо це Ти, звели мені прийти до Тебе по воді!" Ісус мовив: "Іди!" Петро пішов, але злякався сильного вітру і раптом почав тонути. Учитель взяв руку Петра: "Маловіре, Чого ти засумнівався?" /Мф 14:28-31/ Цей випадок засвідчив, що Господь рятує людину навіть тоді, коли її віра похитнеться.

Сьогодні на Галілейському озері, як і дві тисячі років тому, трудяться рибалки. Рибу, що її добувають в озері, називають рибою святого Петра. Мандрують озером і паломники. Човни для них схожі на ті, у яких тут ходили рибалки в часи земної проповіді Ісуса. Розповідають, що деяким людям Господь дає побачити на поверхні озера смугу світла, яку називають "Дорогою Ісуса".

«Побачивши народ, Він зійшов на гору, і, коли сів, приступили до Нього учні Його. І, відкривши уста Свої, навчав їх».
Євангеліє від Матфея

ГОРА БЛАЖЕНСТВ

Основний зміст Свого вчення Ісус виклав у проповіді, яку називають Нагірною. Вона відбувалася на невисокому пагорбі біля Капернаума. Зараз на цій вершині стоїть католицький храм, збудований у двадцятому столітті поблизу залишків середньовічної церкви. Перші слова Нагірної проповіді відомі як Заповіді Блаженства. Горою Блаженств називають нині і пагорб. Чекаючи на Месію, іудеї сподівалися, що Він не лише відродить, але й примножить славу Ізраїля, і тоді вони стануть блаженними, тобто щасливими. На ці сподівання Ісус відповів зовсім іншим визначенням, хто є насправді блаженним. Блаженні ті, хто знає власну духовну неміч. Блаженні, хто оплакує свої гріхи. Блаженні лагідні. Блаженні, хто шукає Божої правди. Блаженні, хто милує інших. Блаженні чисті серцем. Блаженні миротворці. Блаженні гнані за правду. Блаженні, хто страждатиме за Ісуса, бо Він є Син Божий, Який прийшов сповістити, що Бог є Любов. Слова Ісуса розкривали нову глибину у Законі, даному колись іудеям. Закон велів: "Не вбивай". Це розуміли так, що не можна вбивати невинного. Той же Закон казав: "Ненавидь ворога твого". Ісус проголошував, що людину не можна вбивати не тільки фізично, але і морально. А ворог, із яким необхідно боротися, це сам диявол. Усі Заповіді Блаженства поєднані між собою, як сходинки. Вони виводять людину з безодні гріха і навчають жертовній Любові. Бо тільки жертовна Любов здатна перемагати зло, гідна Бога і Вічності.

«Ісус, взявши хліби і воздавши хвалу, роздав учням, а учні - тим, що сиділи, також і риби, скільки хто хотів».
Євангеліє від Іоанна

ТАБХА

Людина, справді віддана Богові, не залишиться і без хліба насущного. Підтверджуючи цю істину, висловлену у Нагірній проповіді, Ісус двічі примножив хліби і рибу заради тих, хто прийшов послухати Його, коли вони опинилися у безлюдному місці без їжі. Перше примноження, як гадають, Ісус створив на місці, відомому нині під назвою Табха, неподалік від Гори Блаженств. Слово "Табха" походить від зміненого "Гептапегон", що позначало сім джерел, які впадали тут у Галілейське море.

Був вечір, і учні сказали Ісусу, аби Він відпустив слухачів до навколишніх селищ купити їжі. Ісус відповів: "Ви дайте їм їсти" /Мф 14:16/. В учнів було з собою лише п'ять хлібів і дві рибини. Ісус благословив їх, переломив хліби і велів роздати народу, якого було більше п'яти тисяч. Коли роздавали хліби й рибу, вони чудесно примножувалися. Їх було стільки, що залишками від вечері наповнили дванадцять кошиків, які носили з собою учні. Камінь, на якому сидів Ісус, благословляючи хліб і рибу, став підніжжям престолу церкви, яку спорудили у Табсі через віки. Нинішня католицька базиліка збудована тут наприкінці двадцятого століття. У ній збереглася чудова мозаїчна підлога попереднього храму. Мозаїка зображує галілейських птахів і нагадує про сказане Ісусом: "Погляньте на птахів небесних: вони не сіють, не жнуть... І Отець ваш Небесний годує їх" /Мф 6:26/. 

«Узяв Ісус Петра, Іакова та Іоанна, і вивів лише їх одних на гору високу, і преобразився перед ними».
Євангеліє від Марка

ГОРА ФАВОР

Про Ісуса говорили по всій Галілеї та у Єрусалимі. Прості люди бачили в Ньому пророка, книжники і фарисеї - єретика. Коли Ісус запитав у учнів, за Кого вони Його вважають, Петро відповів: "Ти є Христос, Син Бога Живого" /Мф 16:16/. Слово "Христос" позначає «Той, Хто Помазаний на Царювання». Але й учні думали, що рано чи пізно Ісус Явить Себе Тим Царем, Який звільнить їхню землю від римлян і відродить Ізраїль. Учитель повторював, що на Нього чекають страждання. Учні не розуміли. Розпитувати - на наважувалися. Ісус знав, що їм буде тяжко бачити Його страждання. Одного дня Він узяв із Собою Петра, Іоанна та Іакова і привів на гору Фавор, оспівану у псалмах Давида. Вона височіє окремо від ланцюгів інших гір галілейських, біля південної межі Галілеї. З вершини Фавору у Ясну днину видно і Галілейське озеро, і Середземне море, через яке учні Ісуса, апостоли, нестимуть до інших країн Слово Євангелія. Коли зійшли на вершину, Ісус раптом змінився: Його обличчя засяяло, як сонце, одежа  стала білою, як світло. Поряд із Ним явилися два пророки - Мойсей та Ілля. На вершині гори стала Ясна хмара, з якої пролунав голос: "Це Син Мій Улюблений! Його слухайте!" /Мф 17:5/.

Сьогодні вершина Фавору, що являє собою велике овальне плато завдовжки майже кілометр, увінчана православним і католицьким монастирями (обидва на честь Преображення Господнього), зведеними на місці древніх християнських церков і чернечих обителей. Щороку на свято Преображення Фавор огортає біла хмарина. І тисячі паломників з усіх куточків землі здіймають руки, аби торкнутися до неї. На подвір'ї православного храму стоять три кіоти з іконами. Вони нагадують про слова Петра, сказані Ісусу на Фаворі: "Господи! Добре нам тут бути!.. Зробимо три намети: один Тобі, один Мойсею, один Іллі" /Мф 17:4/. Тієї миті учні відчували страх, але й найвищу радість, яку тільки може пізнати людина у земному житті. Петро ніби благав Учителя залишитися тут назавжди. Проте Ісус повів їх донизу.

Вони бачили Його на Фаворі Царем. Але зрозуміють пізніше: Царство Його не од світу цього! А тепер Він почне шлях до Єрусалима. Не для того, щоб звільнити від римлян. Він звільнить від лукавого. Диявол давно посіяв ненависть до Ісуса в сліпих серцях іудейських вождів. Нині ж до ненависті приєднався страх, аби народ не оголосив Ісуса Царем: адже якщо спалахне повстання, римляни остаточно поневолять ізраїльтян. Краще вбити Ісуса. Потрібно тільки схопити Його. Диявол вважав, що створив ідеальну пастку. Коли Ісус захищатиметься від нападників, то вчинить насилля і доведе, що жодна людина не здатна утриматися від гріха. Якщо ж прийме смерть - доведе, що праведність рано чи пізно призводить до смерті. Диявол не врахував головного: Ісус, Який назвав Себе Христом і Сином Божим - Є Безсмертний Бог, Який став Людиною. І Ця Людина свідомо проллє Свою Кров заради спасіння людства...

ЕПІЛОГ

...Вони знову ловили рибу на Галілейському морі: треба було заробляти на хліб. Перша ніч не принесла улову...

У небі згасали зірки. Відступала ніч. Раптом у світанкових сутінках з берега пролунало: "Діти! Чи є у вас якась їжа?" /Ін 21:5/ На березі стояв Невідомий. Вони відповіли Йому, що не мають. Тоді Він вигукнув: "Киньте сіті праворуч!" /Ін 21:6/ Невдовзі вони відчули, що ледве можуть втримати край сітей, наповнених рибою... Іоанн подивився в очі Петрові: "Це Господь!" /Ін 21:7/.

Їх Учитель Воскрес! Уперше вони побачили Його на третій день після Голгофи, в одному з будинків Єрусалима. А тепер Він з`явився їм у Галілеї...

Він переміг смерть і відкрив дорогу до Вічності кожному, хто відгукнеться на Його поклик.

Через кілька днів після зустрічі на Галілейському морі апостоли разом із Учителем зійшли на Єлеонську гору поблизу Єрусалима. Спаситель сказав: "Дана Мені всяка влада на небі і на землі. Тож ідіть, навчайте всі народи, хрестячи їх в ім`я Отця і Сина і Святого Духа, навчаючи їх зберігати все, що Я заповів вам; і ось  Я з вами по всі дні, до кінця віку Амінь" /Мф 28:18-20/.

«Я Світло, прийшов у світ, щоб усякий, хто в Мене вірує, не залишився у темряві».
Євангеліє від Іоанна