УКР РУС  


 Головна > Українські новини > По єпархіях > Київська  
Опитування



Наш банер

 Подивитися варіанти
 банерів і отримати код

Електронна пошта редакцiї: info@orthodoxy.org.ua



Зараз на сайті 63 відвідувачів

Теги
українська християнська культура Митрополит Володимир (Сабодан) Патріарх Алексій II розкол в Україні секти комуністи та Церква Мазепа 1020-річчя Хрещення Русі Доброчинність краєзнавство забобони Президент Віктор Ющенко шляхи єднання Голодомор монастирі та храми України педагогіка Приїзд Патріарха Кирила в Україну конфлікти Ющенко церква і суспільство церква та політика Археологія та реставрація Вселенський Патріархат діаспора церковна журналістика Священний Синод УПЦ Католицька Церква Церква і медицина Предстоятелі Помісних Церков іконопис автокефалія Києво-Печерська Лавра постать у Церкві УГКЦ Церква і влада вибори УПЦ КП молодь Церква і політика милосердя






Рейтинг@Mail.ru






КИЇВ. Представники різних конфесій обговорили проблему становлення помісної Церкви в Україні

  16 вересня 2008



11-14 вересня в Музеї Національного університету «Києво-Могилянська академія» при академічному храмі Святого Духа пройшла Міжнародна наукова конференція «Київська Церква: історична традиція - історіографічна проблема - екуменічна перспектива». Організаторами зустрічі спільно з Києво-Могилянською академією виступили Український католицький університет, Національний заповідник «Софія Київська», Українське християнське академічне товариство, а також особисто директор Інституту історії Церкви УКУ Олег Турій.

Серед учасників конференції були такі відомі науковці й церковні діячі, як Світлана Морозова, Генадзь Саганович, Валентина Теплова (Білорусь); Зенон Когут, отець Андрій Чировський (Канада); Альфонс Брюнінґ (Нідерланди); Томас Немет (Німеччина); Антуан Аржаковський (Франція); архімандрит Кирил (Говорун), патріарх Любомир (Гузар), єпископ Богдан (Дзюрах), отець Борис Ґудзяк, отець Іван Дацько, отець Юрій Авакумов, Костянтин Сігов (Україна). У конференції також взяли участь представники УПЦ КП і УАПЦ - владики Євстратій (Зоря) та Ігор (Ісіченко).

Серед близько тридцяти заявлених доповідей особливо слід відзначити фундаментальний і резонансний виступ декана гуманітарного факультету Українського католицького університету отця Юрія Авакумова «Митрополит Андрій (Шептицький), київська церковна традиція і російські греко-католики». У своїй доповіді отець Юрій розповів про зустріч православних владик - митрополита Євлогія (Георгієвського), митрополита Антонія (Храповицького) та єпископа Никодима (Кроткова) - з Предстоятелем українських греко-католиків митрополитом Андрієм (Шептицьким). Зустріч відбулася в 1919 році у Львові. Православні архієреї залишали більшовицьку Росію та шукали на Заході притулок. Вони звернулися спершу до станіславівського (івано-франківського) греко-католицького єпископа Григорія (Хомишина), але той відмовився їх прийняти. З останньою надією чільники російського духовенства звернулися до митрополита Андрія (Шептицького), і він їх влаштував у палатах своєї кафедри - Собору святого Юра, де ті залишалися впродовж двох тижнів. Фактично це була неформальна екуменічна зустріч, адже змістом її було налагодження діалогу між Православною та Католицькою Церквами. Митрополит Євлогій (Георгієвський) залишився від тієї зустрічі й особливо від постаті владики Андрія (Шептицького) у величезному захопленні.

Цікавою була дискусія на тему «Канонічна традиція і юрисдикційні структури», якою керував гість із Канади Зенон Когут. Історики з України, Білорусі та Росії намагалися знайти спільну мову в інтерпретації певних фактів у процесі розвитку Київської Митрополії в її відносинах з Московським Патріархатом. Науковці обговорили також наступні питання: «Київське християнство між Сходом і Заходом: до питання термінології та ідеології», «Еклезіальна свідомість та історична пам'ять», «Богословська ідентичність», «Еклезіальна і національна ідентичність», «Партикулярність і спільність традицій».

Головною подією наукової конференції став круглий стіл на тему «Єдина помісна Церква в Україні: плани - проблеми - перспективи». Представники різних Церков висловили свої думки щодо того, якими вони бачать майбутнє екуменічних процесів в Україні. Завідувач кафедри патрології Київських духовних семінарії і академії УПЦ архімандрит Кирил (Говорун) спробував дати визначення поняттю «Помісна Церква». Він зазначив, що вже найперші апостольські громади були помісними Церквами. На думку архімандрита Кирила, Київська Митрополія від початку була помісною Церквою, хоча співвідношення помісності з автокефальністю в цьому випадку не є тотожністю. Наприкінці свого виступу отець Кирил зауважив, що проблеми в Церкві часто ставали причиною позитивних змін у ній.

Після цього присутні заслухали виступи єпископа Української Греко-Католицької Церкви Богдана (Дзюраха), директора Київського інституту релігійних наук Римо-Католицької Церкви отця Адама Добжинського, відомого радіоведучого Віктора Єленського та інших учасників зустрічі. Усі вони погодилися, що проблема побудови єдиної помісної Церкви в Україні повинна вирішуватися в діалозі між Українською Православною Церквою та Українською Греко-Католицькою Церквою як найбільшими вітчизняними конфесіями.

На завершення круглого столу серед присутніх була поширена резолюція, складена представником Інституту екуменічних студій Українського католицького університету Антуаном Аржаковським. У ній говорилося про те, що в наступні три роки повинні відбутися ще три екуменічні конференції: 2009 рік, Київ - «Які рани минулого Церкви прагнуть загоїти в першу чергу?»; 2010 рік, Львів - «Який рівень визнання між Церквами та церковними спільнотами є допустимим в ім'я еклезіології сопричастя?»; 2011 рік, Київ - «Які дияконії різні церковні традиції готові здійснити разом?».

Перебіг дискусій на конференції «Київська Церква» для порталу «Православіє в Україні» прокоментував ректор Дрогобицької духовної семінарії УГКЦ отець Мирон Бендик: «На жаль, мушу сказати, що серед запрошених на конференцію істориків є люди невіруючі, які говорять про ту реальність, котру вони не дуже добре відчувають. І це справді прикро. Позитивним моментом конференції слід назвати те, що разом зібралися історики та богослови. Думаю, їм варто мати між собою постійний і глибокий діалог. Моя велика надія, що ця зустріч наблизить до нас реалізацію ідеї єдиної помісної Церкви в Україні».

Своїми думками поділився також Леонід Плющ, який приїхав до Києва з Франції, де проживає останні 30 років. У 1976 році він був насильно висланий із СРСР. Це дисидент, правозахисник, літературознавець, публіцист, член Української Гельсинської групи, в'язень радянських психіатричних лікарень, автор книг «У карнавалі історії», «Екзод Тараса Шевченка», «Його таємниця», «Обернений час і простір». У дисидентському антикомуністичному русі постать Леоніда Плюща мало поступається своїм значенням Євгену Сверстюку, В'ячеславу Чорноволу, Петру Григоренку. У Парижі пан Леонід був парафіянином українського православного храму святого апостола Симона Зилота (родинний храм Петлюр-Скрипників), що знаходиться в юрисдикції Константинопольського Патріархату. В інтерв'ю Інтернет-порталу «Православіє в Україні» він зауважив: «Приємно, що учасники дискусії не замовчують штучно гострі кути, а навпаки, сміливо їх обговорюють. Це дуже важливо. Розмови мають непоганий науковий рівень. Коли в свої минулі приїзди в Київ я зустрічався з науковцями, богословами, духовенством, то їх рівень був тоді значно нижчий, ніж тепер. У духовній атмосфері України очевидні зміни на краще, я радію цьому, як і кожен українець. Що ж до проблем, то маю наголосити, що народне сприйняття християнства сьогодні дуже незадовільне, а тому потрібен інтелектуальний розвиток священиків, потрібно відродження теологічної науки, щоб викорінити у людей потяг до язичництва - комуністичного чи сучасного. Християнство треба розчищати».

Іван Верстюк, Київ



 
 
   
Отець Юрій Авакумов

Отець Юрій Авакумов
Отець Іван Дацько, Зенон Когут

Отець Іван Дацько, Зенон Когут
Архімандрит Кирил (Говорун), Костянтин Сігов

Архімандрит Кирил (Говорун), Костянтин Сігов