УКР РУС  


 Головна > Українські новини > По єпархіях > Київська  
Опитування



Наш банер

 Подивитися варіанти
 банерів і отримати код

Електронна пошта редакцiї: info@orthodoxy.org.ua



Зараз на сайті 909 відвідувачів

Теги
Археологія та реставрація Священний Синод УПЦ монастирі та храми України Католицька Церква УГКЦ шляхи єднання іконопис Доброчинність Президент Віктор Ющенко церковна журналістика українська християнська культура Митрополит Володимир (Сабодан) Мазепа розкол в Україні Церква і медицина Предстоятелі Помісних Церков діаспора Вселенський Патріархат церква і суспільство конфлікти автокефалія церква та політика вибори милосердя Приїзд Патріарха Кирила в Україну УПЦ КП Церква і влада Ющенко Патріарх Алексій II Церква і політика краєзнавство педагогіка постать у Церкві секти комуністи та Церква Голодомор 1020-річчя Хрещення Русі молодь Києво-Печерська Лавра забобони






Рейтинг@Mail.ru






КИЇВ. Ікона – Літургійна норма

На запрошення київського Релігійно-філософського товариства, створеного в 2003 році з благословення Блаженнішого Володимира, професор Свято-Сергієвського Православного богословського інституту протоієрей Миколай Озолін відвідав Київ.

У вівторок, 14 листопада, в Інституті філософії імені Г.Сковороди НАН України отець Миколай виступив з доповіддю «Гостеприимство Авраамово как праздничная икона Святой Троицы (герменевтическая проблема)». Послухати видатного богослова нашого часу прийшли прихильники православного мистецтва іконопису. Тема доповіді професора ґрунтувалася на богословському й іконографічному дослідженні знаменитої ікони Андрія Рубльова.

Доповідача дивувала і вражала дія Святого Духу в Церкві на прикладі іконопису. «Ікона Андрія Рубльова «Трійця», безсумнівно, написана у візантійському стилі. Звідки ж у святого Андрія, який живе в російській глибинці, міг бути так яскраво виражений візантійський стиль письма?» Для отця Миколая це, безсумнівно, дія Святого Передання в Церкві з натхнення Святого Духу. Після доповіді отець Миколай відповідав на питання слухачів. Одним з найбільш цікавих було питання про те, де і як зображені три іпостасі Пресвятої Трійці на іконі Андрія Рубльова? Який ангел символізує Бога-Батька, Бога-Сина та Святого Духа? «Іконографічна традиція свідчить про те, що на іконі середній Ангел символізує  іпостась Бога-Сина, - відповів священик. - Подивіться на колір одягу - він Христовий. За східною традицією, головуюче місце займає Ангел ліворуч, і він символізує Бога-Батька. Ангел праворуч - Духа Святого. У ранніх іконах Пресвятої Трійці можна побачити середнього Ангела з хрещатим німбом і надписом, як на іконах Ісуса Христа».

У середу ввечері, 15 листопада, протоієрей Миколай Озолін відвідав Свято-Троїцький Іонинський монастир, де провів лекцію «Леонид Успенский, инок Григорий Круг и современное возрождение традиционной иконописи». Були показані слайди з зображенням творінь обох іконописців. І цього разу не обійшлося без цікавих питань, одне з них - «Яку ікону можна вважати канонічною?» «Неможливо встановити чіткі рамки канонічності, не можна позначити, що таке канонічність, - відповідав професор. - Здавалося б, такі примітивні, з погляду живопису, зображення в каппадокійських катакомбах, а наскільки вони канонічні! Канонічність можна тільки відчути, але не виразити». На питання, чому ікони, написані не за каноном, мироточать і від них відбуваються різні дива, отець Миколай відповів: «Дух Божий діє, де хоче, але це не означає, що такі ікони повинні бути нормою в Церкві. Звертаючись до історії ікони, можна сміливо сказати, що вона завжди була у своєму канонічному стилі».

Останню свою лекцію «Описуемая неописуемость (к богословской проблематике иконы Спасителя)» професор Микола Озолін провів в актовому залі Києво-Печерської Лаври перед студентами Київських духовних шкіл. Тут отець Миколай зачепив христологійний аспект іконографії, що випливає з оросу VII Всесвітнього Собору. І показав, що віруючі нашої Церкви - чи то люди похилого віку в сільській глибинці, чи то столична інтелігенція - ніколи не сприймали ікону як ідола. Ікона була необхідним атрибутом православної віри, а твердження про ідола - лише вигадка протестантів.

Біографічна довідка

Народився Микола Озолін 26 травня 1942 року в еміграції (родина Озоліних покинула Росію в 1920 році). 1959 року вступив у Свято-Сергієвський православний богословський інститут у Парижі та в іконописний клас Леоніда Успенського. 1964 року закінчив Інститут зі званням кандидата богослов'я. Іконописець, учень  Леоніда Успенського, а з 1961 р. - Андрія Грабара. Диякон (1966). Священик (1968). Викладав у Лейденському університеті (Нідерланди). Кандидат богослов'я Московської духовної академії (1968). Секретар Патріаршого Екзарха в Парижі (1971). Викладав у Свято-Володимирській духовній семінарії курс Літургійного мистецтва. Захистив докторську дисертацію в Сорбонні на тему «Православна іконографія П'ятидесятниці» (1985). Професор православної іконології, гомілетики й пастирського богослов'я у Свято-Сергієвському богословському інституті в Парижі (з 1986 р.). Служить у храмі Свято-Сергієвського подвор'я в Парижі.