Права людини: православний погляд (оновлено) | Православіє в Україні :: Інтернет-видання УПЦ

           
УКР РУС  


 Головна > Українські новини > По єпархіях > Київська  
Опитування



Наш банер

 Подивитися варіанти
 банерів і отримати код

Електронна пошта редакцiї: info@orthodoxy.org.ua



Зараз на сайті 93 відвідувачів

Теги
милосердя діаспора церква та політика Церква і політика Доброчинність Церква і влада Митрополит Володимир (Сабодан) Президент Віктор Ющенко Приїзд Патріарха Кирила в Україну Церква і медицина шляхи єднання краєзнавство Предстоятелі Помісних Церков Києво-Печерська Лавра молодь Ющенко іконопис Археологія та реставрація 1020-річчя Хрещення Русі Вселенський Патріархат УГКЦ секти церковна журналістика забобони Мазепа монастирі та храми України вибори автокефалія Патріарх Алексій II Католицька Церква УПЦ КП постать у Церкві Священний Синод УПЦ Голодомор українська християнська культура педагогіка конфлікти церква і суспільство комуністи та Церква розкол в Україні






Рейтинг@Mail.ru






Права людини: православний погляд (оновлено)

  15 July 2009



З наближенням візиту Патріарха Московського і всієї Русі Кирила церковне життя в Україні стає дедалі насиченішим. Ось і в понеділок, 13 липня, Синодальний зал Київської Митрополії став місцем зустрічі церковних ієрархів та українських правозахисників. Тут відбувся семінар з нагоди презентації українського перекладу «Основ учення Руської Православної Церкви про достоїнство, свободу і права людини».

Зібрання відкрив митрополит Симферопольський і Кримський Лазар, який передав присутнім вітання Блаженнішого Митрополита Володимира. Владика висловив сподівання, що концепція Православної Церкви з прав людини спонукатиме до створення такої морально-правової атмосфери в українському суспільстві, де зовнішні свободи будуть сприяти духовному зціленню та зростанню особистості, а не розвитку егоїзму.

Голова Відділу зовнішніх церковних зв'язків УПЦ архімандрит Кирил (Говорун), який свого часу брав участь у розробці тексту «Основ учення Руської Православної Церкви про гідність, свободу і права людини», розповів про історію створення документу. Він ознайомив присутніх з ідеологією «Основ...», яка полягає в антропологічному підґрунті поняття прав людини. Якщо античний світ вважав людину мікрокосмом, то християнство каже, що людська особистість навіть більша за всесвіт - макрокосм, зазначив архімандрит Кирил. «Основи вчення Руської Православної Церкви про достоїнство, свободу і права людини» розглядають гідність та права людини набагато глибше, аніж це робить юриспруденція. І відповідно оцінюють людину та її життя набагато вище.

Архімандрит Кирил розповів про богословське осмислення свободи, викладене в «Основах...». Грецька мова має два різних слова для понятть свободи вибору та внутрішньої свободи. Перше звучить як αύτεξουσίω, і означає свободу, яка не є абсолютною цінністю, бо зловживаючи своїм вибором людина втрачає духовну свободу - έλευθερία.

Уповноважений Верховної Ради України з прав людини Ніна Карпачова відзначила актуальність і необхідність осмислення прав людини з церковного погляду. Вона запевнила, що її позиція збігається з позицією Української Православної Церкви.   

Прес-секретар Предстоятеля Української Православної Церкви протоієрей Георгій Коваленко спростував деякі міфи сучасного суспільства про церковний світогляд. Думка про те, що свобода і релігія не сумісні є хибною, вважає отець Георгій. Бо саме Господь може дарувати людині справжню свободу. Про це свідчить Святе Письмо та історія Церкви. Помиляється і той, хто вважає, нібито християнство проти глобалізації. Саме Церква від початку свого існування заявляла про свою вселенську природу та глобальний вимір, кажучи сучасною мовою. Церква є наддержавною і наднаціональною, але при цьому поважає державні інститути та етнічні особливості народів, зазначив протоієрей Георгій.  

Презентація цього документу напередодні візиту Патріарха Кирила в Україну відбулася не випадково. Бо саме Патріарх Кирил, тоді ще митрополит Смоленський і Калінінградський, ініціював та здійснив роботу над «Основами вчення Руської Православної Церкви про гідність, свободу і права людини». Документ було прийнято на Архієрейському Соборі Руської Православної Церкви у 2008 році, він став частиною корпусу Соціальної доктрини РПЦ.

Наприкінці засідання присутнім було представлено на обговорення та внесення пропозицій інформацію про створення з благословення Блаженнішого Митрополита Володимира правничого центру «Православний правозахист». Учасники семінару схвалили ініціативу Української Православної Церкви та вирішили заснувати його на базі громадської організації «Православний правозахист», яку очолює Олег Шелудченко. Метою створення центру є надання правової допомоги та захист прав віруючих в Україні.

Думки учасників:

Митрополит Сімферопольський і Кримський Лазар: «Господь ніколи не застосовує насильство до людини, а лише розкриває перед нею духовні багатства, які Він залишив на землі і в Святому Письмі. Людина повинна виконувати Божу волю. І наскільки вона її виконає, настільки вона буде вільною. Бо тільки з Богом людина може творити добро».

Леонід Кучма, Голова Президентського фонду «Україна»: «Презентація цієї концепції має надзвичайно важливе значення в сучасних умовах. Бо за останні роки не доводиться спостерігати, щоб проблема гідності людини стояла в суспільстві на чільному місці. Проте, на мою думку, сьогодні головною проблемою є не вчення, а як ці теорії реалізовуватимуться. Бо вчень у нас завжди було багато.

Якщо ми зможемо сьогодні об'єднати зусилля Церкви, світської влади та політичних сил для того, щоб проблема прав людини була в Україні на першому місці, то можна вважати, що на 50% завдання цієї конференції виконано».

Голова Відділу зовнішніх церковних зв'язків УПЦ архімандрит Кирил (Говорун): «Православне вчення про права людини має ґрунтуватися на засадах християнської антропології. Це бачення полягає в тому, що людина є надзвичайно цінною в очах Божих, а тому повинна цінуватися і суспільством.

З іншого боку людина має сама до себе ставитися як до образу й подоби Божої, але із відповідальністю перед Богом та іншими людьми за свої вчинки.  Таким чином, ми досягаємо балансу. З одного боку - повага до людей з боку суспільства, а з другого - відповідальність людини за реалізацію своєї свободи.

Олег Карпенко