УКР РУС  


 Головна > Публікації > Церква і суспільство  
Опитування



Наш банер

 Подивитися варіанти
 банерів і отримати код

Електронна пошта редакцiї: info@orthodoxy.org.ua



Зараз на сайті 301 відвідувачів

Теги
автокефалія конфлікти українська християнська культура краєзнавство розкол в Україні Вселенський Патріархат вибори церква та політика іконопис постать у Церкві забобони секти комуністи та Церква 1020-річчя Хрещення Русі Митрополит Володимир (Сабодан) Мазепа педагогіка Археологія та реставрація діаспора монастирі та храми України церковна журналістика Предстоятелі Помісних Церков Президент Віктор Ющенко Приїзд Патріарха Кирила в Україну Патріарх Алексій II Священний Синод УПЦ Церква і влада Києво-Печерська Лавра милосердя Ющенко УПЦ КП Католицька Церква шляхи єднання Доброчинність молодь церква і суспільство Церква і політика Голодомор УГКЦ Церква і медицина






Рейтинг@Mail.ru






Свято Стрітення та музика Вівальді

  29 лютого 2008


Ганна Регульська, диякон Георгій Скубак

У день великого свята в Дніпропетровську відбулася зустріч двох культурних традицій - православної та католицької. Антоніо Вівальді - один із найзагадковіших композиторів. Його життя показує нам, як людина може переборювати фізичну неміч силою духу. Його музика є однією з найяскравіших сторінок в історії музичної творчості.

 

У день великого церковного свята Стрітення Господнього Центр православної культури «Лествиця» запросив гостей і любителів класичної музики на ще одну зустріч до глядацького залу театру російської драми ім. Горького на третій концерт із циклу «Місце зустрічі - Острів класики».

За словами художнього керівника та режисера концертної програми протоієрея Ігоря Собка, ця зустріч дозволить глядачам довідатися про історію православного свята Стрітення та у черговий раз стикнутися зі справжніми цінностями культури, духовності та мистецтва. Саме ці цінності приводять людину до порогу Божого храму, до межі вічності. «У цьому концерті не випадково звучить музика великого композитора Вівальді, - сказав у своєму інтерв'ю автор проекту. - Деякі глядачі вже виcловили здивування, яким саме чином сполучається велике православне свято та музика католицького священика? Але як тут не згадати слова Господа, що ми повинні любити не тільки православних, але й усіх людей як вінець творіння Божого! І не випадково сьогодні, у свято Стрітення, глядачі зустрічаються із прекрасним мистецтвом музики. Воно прокладає дорогу до Бога. І спадають на згадку слова древньої молитви, у якій говориться: «Господи, сотвори так, чтобы не нас утешали, но чтобы мы утешали; чтобы не нас понимали, а чтобы мы понимали; чтобы не нас любили, а чтобы мы любили!» Цеі є справжнім шляхом християнина. А багато в чому прокласти шлях допоможе прекрасна музика Вівальді «Пори року».

Постійний ведучий концертів - бакалавр теології Іван Дяченко, - відклавши усі свої справи, приїжджає до Дніпропетровська зі столиці Росії, Москви. Адже знання основ богослов'я та професійна музична діяльність у театрах Москви дозволяють йому підготувати прекрасний сценарій, у якому поєднується розповідь про православні свята із класичною музикою знаменитих композиторів. «Цього разу ми пішли на дуже серйозний експеримент, - зізнався ведучий і автор сценарію, - поєднавши небесне й земне. У цьому випадку небесним є свято Стрітення Господнього, а земним - музика Вівальді. Вона стала об'єднавчим мостом між небом і землею та у красі своєї відкрилася людині. Вівальді - композитор незаслужено забутий на кілька сторіч. І лише у 20 столітті люди заново відкрили для себе музику цього великого венеціанця. Людській душі відкрилися небесні простори. Через музику Вівальді відкривається краса Божого світу».

У концерті взяв участь Академічний симфонічний оркестр Обласної філармонії. Художній керівник і головний диригент, заслужений діяч мистецтв України Наталія Пономарчук. Також було запрошено й заслужену артистку України скрипальку Богдану Пивненко з Києва. Гостя зі столиці, не приховуючи свого хвилювання, зізналася, що участь у цьому проекті для неї дуже є цікавою, для слухачів, безсумнівно, теж: «"Пори року" - це, мабуть, найвідоміший твір Антоніо Вівальді. У моїй біографії це перший альянс музики та православного свята. І мені дуже приємно, що мене запросили для такої події. Я православна людина із православної родини, і тому в мене викликає велике хвилювання участь у концерті саме в день свята Стрітення».

Переклад слова «Стрітення» із сербської мови означає «радість». І чудо, властиве музиці Вивальди, полягає у тому, що його мінорний лад є світлоносним і оптимістичним. У богослужбових текстах свята Стрітення дуже багато говориться про радість. А радість, як відомо, випромінюється лише з умиротвореної душі. Саме такою була душа Антоніо Вівальді. Слов'янське слово «стрітення» означає «зустріч». Але все-таки стрітення - це щось більше, ніж просто зустріч. Це слово має ще кілька значень. Ну, наприклад, впізнавання. Коли один в іншому впізнає дорогі серцю риси й знаки. І ще - співпереживання. Тільки співпереживаючи ми можемо якоюсь мірою наблизитися до розуміння події, що трапилася на початку нашої ери, - Стрітення Божественного Немовляти Христа. І відкривши серця звукам музики, що у цей день звучала в концертному залі, глядачі змогли відчути всю її красу. «Пори року», такими, як вони звучали на «Острові класики», можна було б назвати «Новим Завітом» для створення музики зовсім особливого кшталту.

Розповідаючи про складність написання сценарію, Іван Дяченко сказав: «Найбільш таємниче, загадкове свято - це Стрітення Господнє. Точно таке само таємниче, як будь-яка зустріч. Ми ніколи не знаємо, що на нас чекає при зустрічі з людиною. А коли людина зустрічається з Богом - отут слова уневиразнюються. Свято Стрітення - це зустріч людини з Богом. У цьому концерті свято Стрітення та музика Вівальді об'єдналися випадково. Але, як відомо, випадкового нічого не буває. Антоніо Вівальді є одним із найзагадковіших композиторів. Його життя показує нам, як людина може переборювати фізичну неміч силою духу. Його музика є однією з найяскравіших сторінок в історії музичної творчості. Кожна зустріч із глядачем тут, на «Острові класики» - це для мене той скарб, до якого я доторкаюся. Коли режисер концерту Ігор Собко пропонує побудувати програму певним чином, я спочатку говорю, що це неможливо зіставити та виконати в одному концерті. Але починається робота, і приходить розуміння, що Бог - єдиний, світ - єдиний. І, на перший погляд, найнесполучувані речі насправді стають гармонійними. Так трапилося й на цьому концерті з Вівальді та Стрітенням Господнім».

Із творчістю Вивальди можна сміло співставити думку, висловлену Г. Гейне: «Там, де закінчаються слова, починається музика». Бог відзначив цього великого композитора не тільки великим талантом, але й дав йому, за словом апостола Павла, «жало в плоть». Через важкі пологи та недосвідченість акушерки при народженні він одержав серйозний дефект грудної клітки. Груди «кілем» здавлювали серце, найтяжця астма супроводжувала його все життя. Проблема Вівальді - чуйна, жива душа, спрямована до небес, і потворне немічне тіло. Але сьогодні, через сторіччя, ніхто не пам'ятає про його скорчену грудну клітку, а от світлоносний дух його, виражений у музиці, переборов матерію часу та простору. Композитор немов не від себе народжує музику, що значно перевершує ті програмні образи, до яких вона прив'язувалася. У православного богослова, святого Феофана Затворника, що жив у XIX столітті, є таке висловлювання: «У кожній людині є дух - найвища сторона людського життя. Є сила, що спонукає її рух від видимого до невидимого, від тимчасового до вічного». Завдання художника полягає у тому, аби від реальності тутешнього світу підноситися до реальності гірнього світу, до реальності вічної, Божого Царства. І для Вівальді це був не порожній звук. Адже він був священиком. У 15 років він приймає чернецтво. У 25 стає священиком. Один лише Бог знає, чи було це служіння його покликанням. В історію він увійшов як композитор і видатний віртуоз-скрипаль, до того ж він блискуче грав на чембало й органі, гобої та флейті, він прекрасно співав і керував оркестром. Майже протягом усього свого життя він викладав в одній із кращих венеціанських консерваторій.

У біографії Антоніо Вівальді залишається чимало «білих плям». Він за життя пізнав велику славу. Але в його творчості були і злети, і падіння. Вівальді розділив сумну долю інших видатних митців. Він помер без засобів до існування, від лихоманки, у Відні, у 1741 році. І не найшлося жодної близької людини, яка б провела його в останню путь! Його ім'я спіткало забуття в музичному світі майже на півтора сторіччя. Однак кінець XIX, а особливо XX століття раптом заново відкрили музику Вівальді, оцінивши її прекрасну чарівну наївність, її гармонію, красу та світлу радість.

Стрітення - це серце, розкрите під час зустрічі з людини з Богом, це почуття Його присутності, прагнення Неба, краси. Музика «Пір року» яскраво й доступно відкриває нам благодать Божого світу. Любов до природи - глибоко християнська риса. Бог є любов, тому що спускає небо на землю, але й людина стає любов'ю, якщо землю підносить до небес. Чи не це робить своєю музикою й Антоніо Вівальді?

Чергова зустріч на «Острові класики» - новий місток до зближення людей різних поглядів, залучення їх до основ і традицій прекрасної музики. За усталеною доброю традицією «Острів класики» перед початком концерту благословив митрополит Дніпропетровський і Павлоградський Іриней.

Наступна зустріч «Острову класики» відбудеться у травні та буде присвячена Дням слов'янської писемності та культури, рівноапостольним Кирилові і Методію. Програму концерту поки тримають у секреті. Однак творчий колектив, що працює над проектом, сподівається, що глядачі будуть сприймати «Острів класики» не просто як якусь культурну програму, а як осмислений глибокий проект: для духу в ньому є дух, для душі є музика. Це дає людині гармонію в житті.